Onderwijs

12 augustus 2017 - Bhaktapur, Nepal

Vandaag een lang gesprek gehad met de directeur van de school waar ik vrijwilligerswerk doe.

Zelf heb ik nu 3 dagen gewerkt en er zijn een aantal dingen die ik direct kan waarderen en waar de directeur ook met passie over praat.
Voor iedere klaar staan 2 leerkrachten. Hij geeft aan dat 2 altijd meer weten dan 1 en dat niet iedereen goed is in dezelfde dingen.
Daarnaast is er een verpleegster op school voor de jongste kinderen, een dansleraar, een computerleerkracht en een aantal vakleerkachten.
Tijdens mijn eerste paar dagen en het gesprek realiseer ik mij dan ook heel goed dat dit niet de normale standaard is voor kinderen in Nepal op een school. En dat blijkt.
Er zijn 450 scholen in deze omgeving en deze school zit in de top 3 van de beste scholen. Ouders betalen dan ook 27 dollar om hun kind hier op school te hebben. Alle scholen zijn van zondag tot en met vrijdag van 10 tot 4. Op deze school krijgen kinderen lunch, warm.

Toen viel de ' bom' ik werd verdrietig want de school is in goede staat voor hier en in Nederland zou je er niet eens in mogen komen. Dus wat zegt dat over de omgeving voor andere kinderen? En hier krijgen ze Engels en Nepalees, ook dat is niet overal zo.
Niet ieder kind is dus gelijk. Als je de school kunt betalen, heb je enig sinds uitkijk op een beetje toekomst (en dan moet je er onwijs hard voor werken) en zo niet.. dan wordt het nog moeilijker, nog ingewikkelder.
Ik snap nu de mentaliteit van de kinderen op deze school. Hebben ze wel echt een keuze?....

1. Ellen:
    15 augustus 2017
    Dit raakt me.... zowel de passie als het idee dat ze zoveel minder kansen krijgen.