Eten en drinken

18 augustus 2017 - Bhaktapur, Nepal

Waar wij leren netjes met mes en vork te eten, met onze mond dicht te kauwen en niet te slurpen als we boeren, vraag ik mij inmiddels af waarom wij dat zo doen. Hier is boeren, slurpen, met je handen eten en smakken heel normaal. Iedereen doet het!
Ik, zo nieuwsgierig als ik ben, vraag natuurlijk waarom. Ze geven aan dat het een teken is dat het goed smaakt. En waarom zou je mes en vork gebruiken als je je handen hebt. Wat een onzin, vinden ze hier.
Na 10 dagen Nepal begin ik het ook normaal te vinden. Ik eet grotendeels met mijn handen (al is er een vork beschikbaar, ik pas mij aan), ik begin al een beetje te slurpen tijdens het drinken en smakken.. nee, dat is zo'n gewoonte tijdens het eten ik kauw met mijn mond dicht. Is veel fijner eten, een gewoonte.

En nog een iets opvallend. Als we het hebben over hygiëne, staat dit land echt NIET bovenaan. Zo goed als alles is vies. Echt waar. En dan is het toch opvallend dat ze niet met hun mond uit hun eigen waterflessen drinken. Is onhygiënisch... Ik lachte me suf..

1. Eefje:
    18 augustus 2017
    Wat goed! Wij eten ook de Roti van mama Rosa, heerlijk met onze handen. Heerlijk eten is dat! Kinderen zouden dan ook zoveel meer lol hebben in eten of nie...alleen de mama's niet..alles zit er naar de tijd onder..of zijn wij nu weer te netjes/schoon?!
  2. Ellen:
    26 augustus 2017
    De spinazie lag vanavond weer overal.
    Smakken gaat al heel goed, dat dan weer wel.