Tempel Pashupati

21 augustus 2017 - Bhaktapur, Nepal

Een hele gebeurtenis, die tempel Pashupati.
Een prachtige grote tempel. De belangrijkste in heel het land, want dit is de geboorte plaats van Lord Shiva.
Zodra je de tempel binnenloopt, ben je op heilig grond.

Ik kom binnen, het is mooi en zo confronterend. Links van mij zie ik allemaal oude mensen tussen puin liggen, dakloos zich op te offeren voor een God, rechts van mij staan allemaal huilende mensen.
Santosh vertelt mij dat ze op deze plek mensen cremeren. ' Zie je die rookwolken'..... uhm... ja.....
Daar staan mensen in de brand.
Ondertussen kijk ik langs de huilende mensen naar beneden en ja hoor. Allemaal lijken.
Ik schrik, ben zo goed als verstijfd. Voor alle andere mensen heel normaal, voor Santosh ook.
Ik kan bijna geen woorden uitbrengen en vertel hem dat dit voor mij niet normaal is.
Hij besluit er bij weg te lopen en neemt mij mee.

We gaan naar de ingang van de grote tempel op het heilige grond. Ondertussen vertelt hij het verhaal dat 1 maal per jaar alle Goeroes hier bij elkaar komen om kennis te delen. Ze zijn dan allemaal naakt, roken wiet en genieten van het samen zijn, zijn de woorden. We laten de conclusie achter wege.

De tempel is prachtig, al mag ik alleen op afstand kijken. Officieel ben ik geen Hindoe dus de grote tempel mag ik niet in.

En dan gaan we toch echt naar de andere kant van het heilige grond. De kant waar de lichamen van mensen worden verbrand. Als we erheen lopen word ik meteen weer geconfronteerd. Lijken op de grond. Ik besluit er snel langs te lopen. Eenmaal aangekomen bij de rivier, de heilige rivier sta ik nog meer met open mond. Er zitten honderde mensen te kijken naar de crematies. Santosh vertelt dat dit normaal is. Gezinnen gaan hier heen voor een uitje en kijken en realiseren zich dan weer even dat ze leven. Jong en oud zit dan ook al etend naar het spektakel te kijken. Het ene naar het andere lichaam wordt aangesleept, en met een ceremonie in brand gestoken.
Ik kijk, het ruikt smerig, de rivier is heilig water en moet de doden naar de hemel brengen.
De rivier komt van de geboorte plek van Lord Shiva, hun heilige Lord.

Ik kijk, kijk en kijk. Ik ben verbaasd en weet even niet zo goed wat is er van moet denken. Al helemaal niet als de laatste resten mens zo in de rivier worden geveegd...

1. Ellen:
    26 augustus 2017
    Indrukwekkend! Voor hen zo normaal. Wij geven echter onze eigen betekenis eraan.